Jag handlar som:

 
Företag | Privat
Laddar

Fraktvillkor

Om olyckan är framme!
Och man drabbats av godsskada eller godsförlust är det viktigt att följande görs för att ansvarsfrågan ska kunna utredas:

Synlig Skada
Synlig skada vid godsmottagning skall alltid anmälas på kvittensdel vid godsmottagning, ange inte bara skadat utan beskriv enkelt strukturen av skadan: ”Dörr hörnstukad intryckt 2 cm.” Uppstår denna situation kontrollera omedelbart i chaufförs närvaro och notera alltid på kvittensdel, även chauffören ska skriva på, därtill anmäl skadan till fraktbolaget som levererat produkten.

Icke Synlig Skada
Icke synlig skada så kallad uppackningsskada skall anmälas omedelbart vid upptäckt och senast inom 7 dagar från godsmottagning till fraktbolaget som levererat produkten. Vid anmälan uppge ert namn och samtidigt notera vem Ni talar med och anmäler skadan till. Detta för att vi från båda parter lätt och smidigt skall kunna hantera uppkomna skadeärenden.

Förlust saknat gods
Förlust, saknat gods enligt fraktdokument skall omedelbart noteras på kvittensdel och detta alltid i direkt anslutning till godsmottagning, chauffören skall också skriva på. Allt gods måste räknas. Förlust i förpackning Förlust upptäckt i förpackning, avbryt uppackning och kontakta fraktbolaget som levererat produkten.

Emballage
Spara alltid emballage vid skador och även vid upptäckt av förlust vid uppackning. Hantering av skadat gods Kasta aldrig skadat gods, detta skall omhändertas tills besked kommer om vad som skall ske med detta.

Transportförsäkrat
Är gods separat transportförsäkrat skall anmälan även ske till berört försäkringsbolag. Ersättningskrav Ställer Ni ekonomiskt ersättningskrav mot DHL eller Posten, skall det bifogas kopia av fraktdokument samt kopia av handelsfaktura. Ersätter DHL eller Posten skadat gods till fullo övergår äganderätten till DHL eller Posten som då har förfoganderätt till godset. Märk väl att det rimligen vid skada bör finnas kvarvarande värde och ställer Ni exempelvis ett krav på 20 % av varuvärdet som värdeminskning tillhör godset Er efter att Ni erhållit begärd ersättning. Debitering av skada/förlust skall ske exkl. mervärdesskatt när det gäller mervärdeskatteregistrerade företag. Privatpersoner fakturerar även mervärdesskatt, detta enligt riksskattenämndens anvisningar för mervärdesskatt.

Transportsätt
Lastbil DHL.

Fraktbetalning
Lastbil DHL: Avsändaren betalar för frakten. Postförskott: Leverans av Posten. Mottagaren betalar för frakten vid utlämningen.

Transporttid
Enligt ordinarie tidtabell för Posten (http://www.posten.se) respektive DHL (www.dhl.se)

Avisering
E-post eller sms ingår i priset.

Spårbarhet
Gå in på Posten (www.posten.se) respektive DHL (www.dhl.se)

Liggtid för DHL
Avhämtas inte sändningen från kundens närmaste utlämningsställe inom 7 kalenderdagar efter avisering returneras sändningen till DHL:s närmaste terminal.

Liggtid för Posten
Avhämtas inte sändningen från kundens närmaste utlämningsställe inom 14 kalenderdagar efter avisering returneras sändningen till Kristers Möbler & Maskin.

Frågor DHL
Vid frågor vänligen tag kontakt med ditt DHL Express kontor.
(växel i Sverige: tel 0771-345 345). När DHL är transportör ska de kontaktas, i övriga fall, kontakta aktuell transportör.

Frågor till Posten
Kundtjänst Privat För privatpersoner: Tel 020-23 22 21
Från utlandet: +46 8 23 22 21
Öppettider: Mån - Fre 08.00-19.00

Kundtjänst Logistik Företag Paket, Pall & Express: 020-33 33 10
Från utlandet: +46 771 33 33 10
Öppettider: Mån - Fre 08.00-19.00
Logga in

Vårt lägsta pris 1-30 dagar innan prissänkning:

OBS. Priset är det lägsta pris som tillämpats för produkten 1-30 dagar innan den aktuella prissänkningen genomfördes. Undantaget är om gradvisa sänkningar gjorts, då visas det lägsta priset 1-30 dagar innan den första prissänkningen.